خواهان دعوی

مشاوره حقوقی وکیل دات کام

خواهان دعوی

۱,۰۴۲ بازديد

هر کشور دارای قوانین به خصوص‌‌‌ خود ‌‌‌می‌باشد و قوانین همه کشور‌‌‌ها با یکدیگر یکسان نیست. اما در همه کشورها افراد ‌‌‌می‌توانند از یکدیگر به دلایل مختلف شکایت کنند و بخواهند که قاضی دادگاه به شکایت‌‌‌ آن‌ها رسیدگی نماید. اما شکایت از افراد نیز قواعد خاص خود را دارد و به راحتی ‌‌نمی‌توان در دادگاه طرح دعوا نمود. در ادامه قصد داریم در مورد خواهان دعوی توضیحات بیشتری را ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

شکایت را به دلایل مختلف نپذیرد و رد کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : خواهان دعوی

خواهان دعوی کیست‌‌‌ ؟

هرگاه فردی تصور کند که حقی از او گرفته شده و یا فردی نسبت به او کار خطایی را انجام داده است تنها چیزی که به ذهنش ‌‌‌می‌رسد این است که به دادگاه مراجعه نماید و از فرد مقابلش شکایت کند. برای مثال فردی خانه‌‌‌ای را اجاره کرده است و پس از تمام شدن مدت قرارداد صاحبخانه ودیعه را به او بازنگردانده است که در این صورت فرد برای طرح دعوا به دادگاه مراجعه ‌‌‌می‌کند و در قانون به افرادی که در دادگاه طرح دعوا ‌‌‌می‌نمایند خواهان گفته ‌‌‌می‌شود. فردی که از او شکایت ‌‌‌می‌شود نیز خوانده نام دارد و ‌‌‌می‌تواند

شرایط اقامه دعوی برای خواهان

همانطور که در بالا گفته شد برای اقامه دعوا فرد ‌‌‌می‌بایست برخی شرایط را دارا باشد و هر کسی ‌‌‌نمی‌تواند در دادگاه طرح دعوا و شکایت کند. این شرایط به شرح زیر ‌‌‌می‌باشند:

منجز بودن طلب

  • یکی از شرایط طرح دعوی برای مطالبه مال این است که مال مطرح‌ شده منجز باشد نه مشروط. این ‌به این‌معنی است که مال یا طلب باید به خودی خود وجود داشته باشد و برای وجود آن ‌نیاز به هیچ اتفاق یا امری خارجی نباشد. برای مثال ارث حقی است که به افراد پس از فوت مورثشان ‌‌‌می‌رسد. درست است که ارث حق افراد است اما ‌تا زمانی که مورث فوت نکرده وارثین‌ حق ندارند برای دریافت ارث طرح دعوا نماید.

ذینفعی

  • فردی که طرح ‌دعوا‌‌‌‌ می‌کند ‌‌‌می‌بایست در صورت صدور حکم یا متضرر شود یا منتفع. یعنی فرد باید در صورت صدور حکم ‌پس از طرح ‌دعوا یا ضرر کند یا نفعی به او برسد و در صورتی که اینطور نباشد دادگاه ‌‌‌می‌تواند شکایت او را رد کند.

اهلیت خواهان دعوی

  • خواهان ‌‌‌می‌بایست برای طرح دعوی دارای اهلیت باشد و مجنون و صغیر نباشد. این به این معنی است که فرد عاقل و بالغ باشد و همچنین توانایی اجرای حق را داشته باشد و در غیر این‌ صورت شکایتش رد ‌‌‌می‌شود.

مطالبه مشروع و قانونی

  • موضوع دعوی باید مشروع باشد و از نظر شرعی و قانونی اشکالی نداشته باشد.‌ برای مثال ‌‌نمی‌توان برای مطالبه مالی که از راه فروش مواد مخدر یا سرقت به دست آمده است در دادگاه طرح دعوی نمود.

سایر شروط اقامه دعوا از جانب خواهان دعوی

  • اگر موضوع شکایت قبلا در دادگاه مطرح شده باشد و برای آن ‌‌حکمی‌ صادر گردیده باشد خواهان ‌‌نمی‌تواند دوباره در مورد آن طرح دعوا نماید و اگر بخواهد به حکم اعتراض کند نیز ‌‌‌می‌بایست از روش تجدیدنظرخواهی یا سایر راه‌های اعتراض به حکم استفاده کند.
  • خواهان برای طرح دعوی ‌‌‌می‌بایست شخص خوانده را به درستی مشخص کند و در صورتی که‌ شکایت او ربطی به خوانده نداشته باشد خوانده ‌‌‌می‌تواند شکایت را رد کند و حتی دادگاه نیز به شکایتش رسیدگی نخواهد کرد.
  • اگر رسیدگی به موضوع دعوی مهلت محدودی داشته باشد و مهلت آن‌ تمام شده باشد دیگر خواهان ‌‌نمی‌تواند در مورد آن طرح دعوا کند.
  • خواهان ‌‌‌می‌بایست در دادگاهی طرح دعوا کند که صلاحیت رسیدگی به موضوع دعوی را داشته باشد.

اگر خواهان تمام شرایط دعوا را داشته باشد و قبل از صدور حکم ‌فوت کند تکلیف چیست‌‌‌ ؟

در برخی موارد دیده ‌‌‌می‌شود که خواهان تمام شرایط دعوی را داشته و اقدام به این کار نموده است اما قبل از صدور حکم ‌توسط دادگاه فوت ‌‌‌می‌نماید که در این صورت بازماندگان او ‌‌‌می‌توانند شکایت را ادامه دهند تا حکم صادر گردد.

سوالات متداول

خوانده کیست‌‌‌ ؟

به کسی که خواهان بر علیه او طرح دعوا ‌‌‌می‌کند خوانده ‌‌‌می‌گویند.

آیا ‌‌‌می‌توان برای مطالبه مال به دست آمده از سرقت طرح دعوا کرد‌‌‌ ؟

خیر زیرا این نوع مال از راه‌‌‌های شرعی به دست نیامده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خواهان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون خواهان پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

 

 

منبع : خواهان دعوی

 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.