چک برگشتی

مشاوره حقوقی وکیل دات کام

چک برگشتی

۱,۰۰۴ بازديد

 در گذشته از چک به جای پرداخت وجه به صورت نقد استفاده می‌شده است. اما امروزه چون تاریخ صدور و پرداخت آن متفاوت هست همین باعث شده که مسئله‌ای به نام چک برگشتی به وجود بیاید. چک بلامحل به چکی گفته می‌شود که صدور آن به گونه‌ای است که بانک به یکی از علل قانونی از پرداخت وجه چک خودداری کند و یا عبارت است از این که دارنده چک هنگامی که آن را نزد بانک می‌برد تا آن را وصول کند با حساب خالی شخص صادر کننده رو به رو می‌شود، که در این حالت بانک گواهی عدم پرداخت صادر می‌کند. در ادامه به بررسی شیوه‌های وصول چک برگشتی می‌پردازیم.

توصیه می‌کنیم مقاله چک چیست را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : چک برگشتی

شیوه‌های وصول چک برگشتی

از سه طریق می‌توان چک برگشتی را پیگیری کرد: از طریق اداره ثبت، از طریق طرح شکایت کیفری، از طریق حقوقی.

الف – از طریق اداره ثبت

برای پیگیری چک از طریق اداره ثبت باید شرایطی وجود داشته باشد:

اول این که حتما مال غیرمنقولی به نام صاحب چک وجود داشته باشد.

و دوم این که فقط علیه صادر کننده چک این کار صورت می‌گیرد به زبان ساده‌تر یعنی به ضامن و ظهر‌نویس ربطی ندارد. و سوم پنج درصد مبلغ چک باید توسط دارنده چک پرداخت شود.

چهارم باید مطابقت امضای چک با نمونه امضای صادر کننده در بانک مطابقت داشته باشد.

و مورد آخر این است که چون چک از دارنده آن گرفته می‌شود دیگر پیگیری چک از طریق کیفری و حقوقی ممکن نیست.

ب – طرح شکایت کیفری وصول چک برگشتی

برای گرفتن گواهی عدم پرداخت چک باید 6 ماه از تاریخ سررسید چک گذشته باشد و هم چنین برای طرح شکایت کیفری باید 6 ماه از تاریخ گواهی عدم پرداخت چک گذشته باشد تا فرد بتواند شکایت کیفری مطرح کند. طرح شکایت کیفری تنها علیه صادر کننده چک امکان پذیر می‌باشد.

البته باید این نکته را هم بیان کنیم که همه چک‌ها از جنبه کیفری برخوردار نمی‌باشند بنابراین نمی‌توان همه چک‌ها را از این طریق پیگیری نمود.

چک‌هایی که بابت تضمین اجرای تعهد با قراردادی صادر شده باشد و هم چنین چک‌های سفید امضاء و یا چک بدون تاریخ و یا وعده‌دار، فاقد جنبه کیفری می‌باشند.

نکته بعدی این است که شکایت کیفری تنها علیه صادرکننده چک امکان‌پذیر می‌باشد.

مزایای شکایت کیفری بسیار است. اگر شرایط شکایت کیفری از چک برگشتی موجود باشد کوتاه‌ترین و کم هزینه‌ترین راه وصول مبلغ چک است. چراکه زمان رسیدگی کوتاه‌تر است و نسبت به دعوای حقوقی بسیار کم هزینه‌تر است موجب مجازات صادر کننده چک نیز می‌شود و امکان وصول مبلغ نیز در این روش بالاست.

نحوه نگارش چک در قابلیت شکایت کیفری آن موثر است.

توصیه می‌کنیم مقاله چک کیفری را مطالعه نمایید.

ج – تقدیم دادخواست حقوقی

دارنده چک در هر صورت می‌تواند از این شیوه استفاده کند. در این شیوه باید به دادگاه رجوع کرده و دادخواست مربوطه را به دادگاه تقدیم کرد و از دادگاه تقاضای رسیدگی نمود.

در ادامه دادگاه برای دارنده چک نوبتی تعیین می‌کند. بعد از این که رای به نفع خواهان صادر شود احتمالا خوانده درخواست تجدید‌نظر می‌کند که اگر دلیل کافی نداشته باشد، همان رای بدوی دوباره تایید می‌شود. تمام مراحل انجام شده توسط  ابلاغیه به خواهان و خوانده ارسال می‌شود. بعد از آن برای حکم، اجرائیه صادر می‌شود. محکوم که همان خوانده می‌باشد تنها 10 روز فرصت دارد که حکم را اجرا کند وگرنه خواهان می‌تواند دادخواست توقیف اموال خوانده را بدهد.

اگر محکوم اموالی نداشته باشد می‌توان از دایره اجرای احکام درخواست صدور حکم جلب محکوم را خواست.

این روش هزینه‌بر و زمان‌بر است اما در صورتی که حکم به نفع خواهان صادر شود و قطعیت یابد می‌شود از طریق توقیف اموال محکوم به مبلغ چک دست یافت. مزیت این روش آن است که می‌تواند علاوه بر صادر کننده علیه ظهر‌نویس هم مطرح شود. واضح است که هر چه افراد درگیر در دعوا که مسئول پرداخت چک هستند بیشتر باشند امکان وصول مبلغ بالاتر می‌رود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص چک برگشتی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون چک برگشتی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

 

 منبع : چک برگشتی

برگ سنا چیست؟

برگ سنا اساسا یک گیاه گلدار از تیره باقلا‌سانان است. سنا گل‌های زرد، سفید و صورتی دارد. این گیاه بوته‌ای ریشه در شمال افریقا، خاورمیانه و برخی از مناطق آسیا دارد. در آسیا، برگ سنا را بیش‌تر می‌توانید در مناطق معتدل هند و چین پیدا کنید. برگ سنا به علت داشتن ترکیباتی به نام آنتراکینون‌ها، یک ملین قدرتمند محسوب می‌شود. مشتقات آنتراکینون گلیکوزیدها به عنوان گلیوکوزیدهای سنا یا سنوسایدها شناخته می‌شوند که به دلیل گونه سنا این نام را گرفته‌اند. اشکال مختلف این گلیکوزیدها به نام‌های A، B، C و D شناخته می‌شود.

تقریبا تمام بخش‌های این گیاه ارزش دارویی دارد و هزاران سال در طب گیاهی در هند استفاده شده‌اند. برگ‌های آن در طب سنتی چینی به عنوان ملین گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما برای استفاده منظم نامناسب هستند. برگ سنا در عطاری‌ها و فروشگاه‌های مود غذایی به صورت خشک‌شده یا در قالب کپسول و قرص، دمنوش کیسه‌ای و عصاره‌های مایع در دسترس است. ریشه خشک‌شده‌ی این گیاه نیز موجود است. غلاف‌های این گیاه نیز دارای خواص ملین هستند، اما تاثیر آنها کم‌تر از برگ گیاه است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.